Välkommen till Västerås verktygslåda!
Vi har gjort jobbet åt dig; färdiga bilder, logotyper, video, texter, färgkoder, mönster och mallar som visar Västerås framåtanda och boostar ditt varumärke. Och såklart – platsens varumärke.
Västerås har många tillgångar och styrkor. Vi är Sveriges energicentrum, har ständigt Mälaren inpå knuten och det händer massor här, hela tiden. Men tyvärr finns fortfarande en bild av Västerås som en tråkig gammal industristad. Det behöver vi ändra på!
Här hittar du bilder, texter och annat som du kan använda när du berättar om Västerås i olika sammanhang. Använd det du tycker är bra och som fungerar för just ditt syfte! Bara fantasin sätter gränserna.
Bilder
Våra bilder förmedlar platsens kärnvärden energi, intelligens och enkelhet. Aktivitet, action och rörelse som kontrasterar med lugn, harmoni och stillhet visar hela Västerås spektrum av uttryck. Alla bilder är fria att använda.
Om du använder egna bilder när du visar upp Västerås kan du tänka så här:
- Välj rörliga bilder framför statiska om du kan
- Satsa på färgstarka bilder som ger energi
- Använd bilder från Västerås, av Västerås. Gärna med människor och liv.
- Tänk inkluderande – alla ska känna sig välkomna här!
Logotyp
Vi är stolta över vår logotyp - den skapar ett starkt första intryck av Västerås. Använd den gärna när du pratar om Västerås! Men låt den vara som den är, utan att förändra eller förvanska den.
- Friyta och placering: Placera inte andra element för nära – ge logotypen gott om utrymme så att den verkligen syns.
- Storlek och kontrast: Vill du låta logotypen ta plats? Kör på! Använd gärna en färg som gör att den syns tydligt mot bakgrunden.
Texter
Ska du berätta om Västerås i något sammanhang och har ont om tid? Bara lugn - här finns sammanställd fakta om platsen, och texter om tillgångar och kärnvärden som gör den unik. Om Västerås som Sveriges energicentrum och Mälarstad, där innovation, hållbarhet och livskvalitet står i fokus.
Mönster
Låt Våga och Strömmen bli en del av ditt uttryck. Anpassa mönstren till dina egna färger för att ge dem en personlig touch. Kombinera dem i bakgrunder, infografik eller detaljer som fångar uppmärksamheten. Här finns inga fel så gå loss och var kreativ!
Våga är inspirerat av Mälarens vågor och Svartåns porlande. Det skapar harmoni och fångar känslan av mälarliv.
Strömmen symboliserar energi och framåtanda. Det förstärker känslan av en kraftfull stad. I Västerås, där händer det grejer!
Filmer & gif-filer
Västeråsfilmen fångar livet på platsen, fullt av kontraster och unika stunder. Varje scen berättar sin egen historia med glimtar från västeråsarnas egna minnen, och små ögonblick de själva fångat. Vardagliga ögonblick med fokus på människorna och en äkta känsla av gemenskap.
Var med och sprid känslan av Västerås!
Powerpoint-mallar & Teams-bakgrunder
Med våra mallar och bakgrunder kan du vara stolt Västerås-ambassadör varje dag! Visa upp Sveriges energicentrum och mesta mälarstaden – både i presentationer och digitala möten.
Färger
I vår färgfamilj samsas sex olika kulörer. Det är en regnbåge av starka och modiga nyanser som vågar ta för sig, stå på egna ben och hjälper budskapen att ta den plats de förtjänar.
Svart
HEX: #000000
CMYK: 0-0-0-100
PMS: Process Black
RGB: 0-0-0
RAL: 000 15 00
Blå
HEX: #5129ff
CMYK: 100-85-0-0
PMS: 2736
RGB: 81-41-255
RAL: 300 40 45
Grön
HEX: #3f9e62
CMYK: 90-0-85-0
PMS: 7482
RGB: 63-158-98
RAL: 150 60 50
Orange
HEX: #ff912e
CMYK: 0-50-85-0
PMS: 151
RGB: 255-145-46
RAL: 1033
Rosa
HEX: #fd90fd
CMYK: 0-60-0-0
PMS: 211
RGB: 253-144-253
RAL: 4003
Ljusbeige
HEX: #fff3ec
CMYK: 0-7-7-0
PMS: 75-9
RGB: 255-243-236
RAL: 9010
För dig som är nyfiken och vill veta ännu mer
Här kan du hitta allt som gör Västerås unikt: våra tillgångar, kärnvärden och visuella identitet.
Tillgångar & kärnvärden
Västerås tar plats! Men vad är det som gör oss speciella?
Inspiration & exempel
Vill du få inspiration till hur du kan använda Västerås visuella identitet i din kommunikation?
Västerås brandbook
I vår brandbook hittar du hela grafiska manualen. Du kan också djupdyka ned i hur Västerås uppfattas idag, hur vi önskar att platsen uppfattas i framtiden, vilka tillgångar som finns här och vilka kärnvärden vi delar.